Leki i schorzenia | Witaminy

Witamina D

26/09/2017

W ostatnim czasie bardzo modne, stało się zażywanie witaminy D. Polecają ją w reklamach, ulotkach, w aptekach, oraz u lekarza. Czy rzeczywiście warto uzupełniać jej poziom w organizmie? Czy możemy ją stosować bezkarnie? Jaką dawkę powinniśmy wybrać?

 

  Witamina D – głównie jej odmiana D3 – cholekalcyferol, to grupa steroidowych organicznych związków chemicznych. Jest to witamina rozpuszczalna w tłuszczach. Około 80%  witaminy D w organizmie , człowiek jest w stanie sam syntezować. Nie od dziś wiadomo, że nasza skóra syntezuje witaminę D ze słońca. Ilość jaką jesteśmy w stanie pobrać zależy od pory roku, nasłonecznienia, wieku, zanieczyszczenia powietrza, stosowania kremów ochronnych z filtrem UV, pigmentacji skóry oraz stosowanych leków.

 

  Nasza strefa klimatyczna nie jest przychylna dla syntezy witaminy D. Często samo nasłonecznienie nie jest wystarczające, aby pokryć dzienną dawkę na zapotrzebowanie organizmu. Przez około pól roku nasłonecznienia nie damy rady pokryć zapotrzebowania na witaminę D. Resztę potrzebną dla organizmu, możemy zwiększyć przez odpowiednią dietę. Największą dawkę cholekalcyferolu posiada mięso niektórych ryb – łosoś, dorsz, makrela, węgorz,sardynki, śledź. Dużą ilość znajdziemy także w jajkach, mleku krowim oraz serze.

 

  Polski Instytut Żywności i Żywienia zaleca następujące normy dla witaminy D:

  • niemowlęta: norma zalecana 20 µg, poziom bezpieczny 10 µg
  • dzieci (1-9 r.ż): 15 µg, poziom bezpieczny 10 µg
  • dorośli, młodzież i osoby po 60. rż.: 10 µg, poziom bezpieczny 5 µg

 

Działanie witaminy D:

  • układ kostny – posiada bardzo duże znaczenie w kształtowaniu kości. Niedobór u dzieci prowadzi do krzywicy, a u dorosłych wywołuje bóle kostne.
  • wpływa na mineralizację zębów, zapobiega próchnicy.
  • wpływa na układ nerwowy i mięśniowy – zwiększa masę mięśniową i siłę.
  • działa immunomodulująco – podnosi odporność organizmu.
  • zapobiega powstawaniu komórek nowotworowych.
  • zapobiega chorobą układu krążenie – niewydolności serca oraz nadciśnieniu.
  • oddziałuje na układ rozrodczy.
  • zwiększa wchłanianie wapnia oraz fosforu.

 

Skutki niedoboru witaminy D:

  • krzywica
  • osteoporoza
  • biegunka
  • bezsenność
  • zaburzenia widzenia
  • pogorszenie słuchu
  • utrata zębów
  • zwiększenie chorób autoimmunologicznych – cukrzycy oraz raka
  • opóźnienie procesu zarastania ciemiączka u dzieci
  • niedobór podczas rozwoju płodowego może prowadzić do uszkodzenia mózgu 

 

Skutki nadmiaru witaminy D:

  • gromadzenie wapnia w mięśniach np w sercu oraz w nerkach
  • nudności
  • wymioty
  • świąd skóry
  • utrata apetytu
  • osłabienie
  • wzmożone oddawanie oczu
  • ból głowy oraz oczu
  • potliwość
  • zaparcia
  • bóle głowy
  • niewydolność nerek
  • u dzieci opóźnienie rozwoju psychomotorycznego

 

  Jak widać zarówno nadmiar oraz niedobór jest szkodliwy dla naszego zdrowia. Najlepszym wyjściem jest oznaczenie poziomu Witaminy D we krwi. Dzięki temu będziemy mogli dobrać odpowiednią dawkę. 

 

  Obecnie na rynku mamy dostęp do bardzo dużej ilości różnych suplementów oraz leków zawierających witaminę D. Mamy przekrój  dawek od 500 do 4000 j.m. Ja uważam, że nie powinniśmy bez określonego poziomu, sięgać po tak duże stężenia. Witamina D ma zdolność kumulowania się w organizmie i dlatego, warto tutaj zachować umiar. Jeśli nie określimy poziomu, nie sięgajmy sami po dawki większe niż 1000 j.m. Aby zwiększyć wchłanianie witaminy D wybierajmy  produkt zawieszony w tłuszczach oraz spożywajmy ją z tłustym posiłkiem. 

 

 

  Pamiętajcie! Jeżeli nie jesteście pewni stosowania danego preparatu, przed użyciem zasięgnijcie opinii lekarza lub farmaceuty. Każdy niewłaściwie stosowany lek może zagrażać waszemu zdrowi i życiu. 

Pozdrawiam Joanna♥

 

 

 

 

  1. Powinnaś jeszcze wspomnieć o bardzo ważnej rzeczy. Suplementacja samej witaminy D powoduje jej odkładanie się w żyłach. Idealnym nośnikiem jej jest Wit K2 MK7 (najlepiej nie syntetyczna a pochodząca z natto) 🙂 Warto o tym poczytać 🙂

  2. Przyznam, że nie mam pojęcia jaki mam poziom witaminy D, ale nie mogę się opalać, więc od czasu do czasu sięgam po tabletkę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Kontynuując korzystanie ze strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

Ta strona wykorzystuje pliki cookie - małe pliki tekstowe, które umieszczane są na Twoim komputerze, aby pomóc witrynie poprawić komfort użytkowania. Zasadniczo pliki cookie są używane w celu zachowania preferencji użytkownika, przechowywania informacji o takich rzeczach, jak koszyki na zakupy oraz dostarczania zanonimizowanych danych śledzenia do aplikacji innych firm, takich jak Google Analytics. Pliki cookie znacznie ułatwiają przeglądanie stron. Możesz jednak lepiej wyłączyć pliki cookie na tej stronie i na innych. Najskuteczniejszym sposobem na to jest wyłączenie plików cookie w przeglądarce. Sugerujemy skonsultowanie się z sekcją Pomocy przeglądarki lub przejrzenie strony o ciasteczkach, która zawiera wskazówki dla wszystkich nowoczesnych przeglądarek. Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij