Leki i schorzenia | Układ nerwowy

Wiosenne przesilenie, jak sobie pomóc?

23/03/2018

  Kochani nie muszę chyba ogłaszać wszem i wobec, że wiosna już do nas zawitała. Wiele osób na początku tego okresu odczuwa tzw przesilenie.  Po zimie wiele z nas jest ospała, zmęczona i miewa problemy z koncentracją. To nie wszystko mogą bowiem dokuczać nam bóle głowy, zmiany nastroju, kołatanie serca, rozdrażnienie, niepokój, a nawet spadek odporności. Jak sobie pomóc? 

 

 

  Większość  z nas nie najlepiej znosi przełom pór roku. Dochodzi bowiem w tym okresie do zmian w gospodarce hormonalne co wpływa na nasze samopoczucie, bóle głowy czy nastrój. Ponadto ośrodek oddechowy również zaczyna wtedy inaczej pracować, zwiększa się tempo oddychania. Gwałtowne dotlenienie będzie mieć wpływ na funkcjonowanie organizmu, przyśpieszenie akcji serca, transport krwi, a nawet samo trawienie. Ponadto brak słońca i światła dał nam na pewno się we znaki. Słońce wpływa na pracę przysadki mózgowej. Ta z kolei jest odpowiedzialna za wytwarzanie serotoniny. Serotonina czyli nasz hormon szczęścia nie tylko wpływa na nasz nastrój, ale także pośrednio oddziałuje na układ trawienny, układ krążenia czy nawet hormony. Dlatego w okresie zimowym mamy czasem takie poczucie braku światła, które cześć z nas postanawia zastąpić sobie sztucznym światłem np w solarium. Jeśli korzystamy z niego z umiarem nie jest to zły pomysł 🙂

 

 

 

       Jak pomóc sobie kiedy odczuwamy przesilenie wiosenne:

 

⇒Po pierwsze dieta. To jest tutaj podstawą. Zimą często zajadamy większe ilości złych węglowodanów – ziemniaki, chipsy, białe pieczywo. Zastąpmy je tymi dobrymi. Wybierajmy owoce i warzywa. Sięgnijmy po kasze, pieczywo pełnoziarniste, ryż brązowy. Jako przekąski zajadajmy orzechy, suszone owoce, pestki. Nie tylko dodają one energii, ale także pozytywnie wpłyną na nasz uśpiony metabolizm. Urozmaićmy dietę w ryby. Są one źródłem kwasów DHA , omega – 3, które sprawnie będą odżywiać nasz mózg. Nigdy nie zapominaj o śniadaniu. To ono jest naszym motorem napędzającym do działania na resztę dnia.

 

 

⇒Zwiększmy ilość wody spożywanej w ciągu dnia. Zimą na pewno piliśmy więcej kawy czy czarnej herbaty. Dlatego teraz starajmy się przerzucić na wodę. Pij na początek po 4 szklanki wody dziennie 🙂 Możesz dodawać do niej np cytrynę. Pomaże to oczyścić nasz organizm z toksyn, pobudzi metabolizm i nawodni.

 

 

⇒W miarę możliwości korzystaj ze spacerów. Większa dawka tlenu wpłynie korzystnie na funkcjonowanie organizmu. A już na pewno nie rezygnuj z niego podczas słonecznych dni. Wtedy też pozwól, aby światło wpadło do mieszkania. Nie zamykaj rolet czy zasłon. Wietrz mieszkanie. Słońce i świeże powietrze napędzi nas do działania 🙂

 

 

⇒Zadbaj, aby w tym okresie wspomóc się dodatkową dawką magnezu. Pomoże on wzmocnić układ nerwowy, walczy ze stresem i zaburzona koncentracją. Duże jego dawki znajdziesz w orzechach, gorzkiej czekoladzie, nasionach, szpinaku, bananach.

 

 

⇒Sen. Staraj się spać po 8 godzin na dobę. To odpowiedni czas dla organizmu na regenerację.

 

⇒Ziołowe napary. Dla rozluźnienia pomocne mogą okazać się także ziołowe herbatki. Możemy wybrać te z melisy, mięty, rumianku. Możemy również skusić się na herbaty z suszonych owoców np. aroni.

 

 

⇒Unikaj stresu. Niestety jest on nieodłącznym elementem naszego codziennego życia. Sama wiem jak ciężko go wyeliminować. Dlatego wspomóżmy chociaż nasz układ nerwowy. Zarówno magnez o którym  już wspomniałam jak i zbilansowana dieta wspomogą nas w walce  z nim. Ponadto po całym dniu znajdźmy dla siebie chociaż chwile na odpoczynek. Wypijmy ziołowy napar z melisy, aby ukoić zszargane nerwy, zróbmy sobie relaksacyjną kąpiel, poczytaj książkę, umów się ze znajomymi lub po prostu zrób coś co pozwoli Ci poprawić nastrój.

 

 

⇒Żelazo. W okresie przesilenia wiosennego pomocna może okazać się także suplementacja żelaza. Poprawi ono naszą wydolność, usprawni transport tlenu w krwinkach. Sięgaj po zielone warzywa, jedz na śniadanie płatki pełnoziarniste lub kukurydziane, sięgnij po świeżo wyciskane soki, orzechy, brokuły, brukselkę, fasole, tofu. Sięgnijmy również po produkt mięsne one bowiem najszybciej uzupełniają poziom żelaza.

 

 

 

  1. kiedyś tak mocno nie odczuwałem przesilenia, ale w tym roku zwłaszcza brak słońca wyjątkowo mi doskwiera

    1. Kochana współczuje, ja na pogodę nie narzekam bo już od kilku dni piękne słońce zachęca do aktywności 🙂

  2. To są naprawdę dobre rady – sama jakoś wyjątkowo w tym roku odczuwam to przesilenie…
    pozdrawiam serdecznie z nad filiżanki kawy:)

  3. Bardzo ciekawe wskazówki, u mnie z piciem wody i stresem zawsze jest problem. Niestety moja praca to miejsce gdzie stres będzie zawsze

  4. Ja ogólnie nie najlepiej się czuję, ale u mnie to nie jest spowodowane przesileniem. Od dwóch lat nie śpię ciągiem dłużej niż 2 godziny i te wybudzania mnie męczą. Ale cóż taka rola matki, może mój syn kiedyś zacznie przesypiać te noce i nadrobię 🙂

    1. Kochana znam ten ból, niestety takie pobudzki bardzo dają sie we znaki. Ale ten etap minie na pewno i kiedyś w końcu uda sie przespać te 5h ciurkiem 😉 Moja ma 4 lata i do dziś ma jedna pobudkę zeby przyjsc do mamy 😉 Nie narzekam bo było i wstawanie co 1,5 h a później z kolei pobudki o 4-5 rano 😉 Ale i tak sa w stanie to wynagrodzić swoim przytulasem 🙂

  5. Podczas przesilenia wiosennego mon organizm jest bardzo oslabiony, nawwt potrafi mi leciec krew z nosa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Kontynuując korzystanie ze strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

Ta strona wykorzystuje pliki cookie - małe pliki tekstowe, które umieszczane są na Twoim komputerze, aby pomóc witrynie poprawić komfort użytkowania. Zasadniczo pliki cookie są używane w celu zachowania preferencji użytkownika, przechowywania informacji o takich rzeczach, jak koszyki na zakupy oraz dostarczania zanonimizowanych danych śledzenia do aplikacji innych firm, takich jak Google Analytics. Pliki cookie znacznie ułatwiają przeglądanie stron. Możesz jednak lepiej wyłączyć pliki cookie na tej stronie i na innych. Najskuteczniejszym sposobem na to jest wyłączenie plików cookie w przeglądarce. Sugerujemy skonsultowanie się z sekcją Pomocy przeglądarki lub przejrzenie strony o ciasteczkach, która zawiera wskazówki dla wszystkich nowoczesnych przeglądarek. Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij