Leki i schorzenia | Witaminy

Selen i jego właściwości

05/12/2017

  Selen jest pierwiastkiem chemicznym należącym do niemetali. Należy do mikroelementów niezbędnych dla naszego organizmu i musi być dostarczany z pożywieniem. Pełni on wiele ważnych funkcji w organizmie. 

 

  Selen odgrywa wiele ważnych ról w organizmie.

-podnosi odporność organizmu, bierze udział w wytwarzaniu ciał odpornościowych oraz limfocytów.
-chroni przed zachorowaniem na opryszczkę i półpaśca. Szczególnie polecany dla osób mających tendencje do nawracających zakażeń wirusem.
-działa on silne przeciwzapalnie, szczególnie polecany jest dla osób cierpiących na reumatoidalne zapalenie stawów. Pomaga on bowiem w usuwaniu z organizmu szkodliwych związków m.in. metali ciężkich. Bierze również udział w wytwarzaniu prostaglandyn, które zapobiegają stanom zapalnym.
-jest silnym antyutleniaczem, chroni czerwone krwinki i błony komórkowe przed wolnymi rodnikami.
-wspomaga chorych na depresję, przemęczenie czy nerwowość.
-poprawia sprawność seksualną u mężczyzn
-jest polecany dla osób cierpiących na choroby układu krwionośnego m.in. miażdżyce, choroby krążenia. Chroni serce.
-pomaga zachować zdrową tarczycę i ustabilizować hormony tarczycy.
-łagodzi objawy menopauzy
-działa antynowotworowe. Zmniejsza ryzyko raka prostaty, jajnika, odbytu, szyjki macicy, piersi, przełyku, pęcherza. Hamuje rozwój komórek nowotworowych i wspiera regeneracje komórek DNA.

 

  Źródła selenu:

-grzyby
-kapusta, sałata
-nasiona lnu, gorczycy
-ziarna zbóż
-mięso
-ryby
-podroby
-pomidory
-jajka
-orzechy
-wątróbka
-drożdże piwne

  Witamina C osłabia wchłanianie selenu. Selen jest także nietrwały w połączeniu z cukrami prostymi i węglowodanami. Witamina E z kolei powoduje zwiększenie wchłaniania selenu.

 

  Objawy niedoboru selenu:

-dysfunkcje tarczycy
-bóle mięśni
-zmęczenie
-częste infekcje
-niepłodność u mężczyzn
-mogą powodować niedobory jodu
-niedoczynność tarczycy
-problemy z sercem

 

  Objawy nadmiaru:

-łamliwość i utrata włosów
-nudności
-wymioty
-uszkodzenie skóry
-problemy trawienne
-próchnica

 

Selen – dzienne zapotrzebowanie wg Instytutu Żywności i Żywienia, Warszawa 2012

-niemowlęta – 15-20 μg
-dzieci: od 1. do 3. roku życia – 20 μg
-dzieci od 4. do 9. roku życia – 30 μg
-chłopcy: od 10. do 12. roku życia – 40 μg
-dziewczęta – od 10. do 12. roku życia – 40 μg
-mężczyźni: 55 μg
-kobiety: 55 μg
-kobiety w ciąży: 60 μg
-kobiety karmiące – 70 μg

 

Niektóre suplementy diety dostępne na rynku z selenem:

 

 

  1. Jako że krztałcę się pod kierunkiem żywieniowym, zgadzam się w 100% z informacjami 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Kontynuując korzystanie ze strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

Ta strona wykorzystuje pliki cookie - małe pliki tekstowe, które umieszczane są na Twoim komputerze, aby pomóc witrynie poprawić komfort użytkowania. Zasadniczo pliki cookie są używane w celu zachowania preferencji użytkownika, przechowywania informacji o takich rzeczach, jak koszyki na zakupy oraz dostarczania zanonimizowanych danych śledzenia do aplikacji innych firm, takich jak Google Analytics. Pliki cookie znacznie ułatwiają przeglądanie stron. Możesz jednak lepiej wyłączyć pliki cookie na tej stronie i na innych. Najskuteczniejszym sposobem na to jest wyłączenie plików cookie w przeglądarce. Sugerujemy skonsultowanie się z sekcją Pomocy przeglądarki lub przejrzenie strony o ciasteczkach, która zawiera wskazówki dla wszystkich nowoczesnych przeglądarek. Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij