Leki i schorzenia | Zaburzenia snu

Melatonina – na problemy ze snem

07/02/2018

  Melatonina jest związkiem organicznym, pochodną tryptofanu odpowiedzialną za regulacje rytmu dobowego. Wpływa na sen i czuwanie. Wytwarzanie melaniny jest hamowane przez światło. Ekspozycja na światło w porze snu, zmniejsza syntezę oraz uwalnianie melatoniny, a tym samym powoduje u nas problem z zaśnięciem. 

 

 

  Zły sen źle działa na nasze samopoczucie. Jesteśmy nerwowi, podminowani, mamy kiepski nastrój. Ponadto czujemy się zmęczeni. Zmniejsza to naszą efektywność. Wpływa niekorzystnie na koncentrację i skupienie uwagi.

  Melatonina zwana także naturalnym hormonem snu , wpływa na regulację naszego zegara biologicznego. Wahania jej stężenia we krwi powodują u nas zaburzenia w rytmie dobowym.

  W dzień produkcja melatoniny zostaje zatrzymana, a jej wydzielanie zwiększa się kiedy nastaje noc.

  Problemy ze snem i zasypianiem są obecnie coraz częstsze. Dotyczą osób w różnym wieku. Jakość snu znacznie pogarsza się jednak już po 40-tym roku życia.

 

 

  Wskazania do stosowania produktów z melatoniną:

-zaburzenia snu
-trudności z zaśnięciem
-częste budzenie się w nocy
-zaburzenia rytmu dobowego snu i czuwania u osób wykonujących pracę w systemach zmianowych – dzień, noc
-zaburzenia rytmu dobowego snu i czuwania u osób u niewidomych
-zaburzenia snu związane ze zmianą stref czasowych
-w przypadku obniżonej jakości snu

 

  Produkty z melatoniną nie mogą być stosowane w przypadku:

-chorób wątroby
-chorób autoimmunlogicznych
-u dzieci
-w zaburzeniach wątroby, nerek
-w okresie ciąży i karmienia piersią
-po spożyciu alkoholu

 

  Możliwe działania niepożądane:

-niepokój, nerwowość, bóle głowy, migrena
-bóle brzucha, wzdęcia, zaparcia, suchość w ustach
-pokrzywka, rumień, świąd skóry, suchość skóry

 

  Jak stosuję się melatoninę:

-w przypadku zaburzeń rytmu dobowego snu i czuwania – zwykle 1-5 mg raz na dobę na około godzinę przed snem
-w przypadku zaburzeń rytmu dobowego snu i czuwania u niewidomych – zwykle 0,5-5 mg raz na dobę na około godzinę przed snem
-w przypadku zmiany stref czasowych – 2-3 mg raz na dobę, począwszy od pierwszego dnia podróży, a skończywszy około 2-3-go dnia po powrocie

 

  Jeśli więc borykamy się z problemem bezsenności, zaburzeniami snu lepiej najpierw sięgnąć po produkty bardziej naturalne dla naszego organizmu. Które mogą pozwolić nam uregulować problemy z rytmem dobowym. Na pewno będą dla nas bardziej korzystne niż typowe leki nasenne, które mogą powodować uzależnienie,  rozwój tolerancji co prowadzi do zażywania coraz to większych dawek, a nawet do przedawkowania. 

 

 

 

 

 

 

 

*Post zawiera treści edukacyjne i nie stanowi reklamy leków

  1. Bardzo ciekawe, nie sądziłam, że na zaburzenia snu aż taki wpływ ma związek organiczny. Myślałam, że raczej czynniki zewnętrze, np. stres. Będę pamiętać o tym przy długich lotach.

  2. Z tego co wiem, z wiekiem zanikają receptory odpowiedzialne za wchłanianie melatoniny, więc mało nam ona pomorze przyjmowana w tabletkach.

    1. Dlatego własnie poleca się uzupełnianie melatoniny . Należałoby też reagować przy pierwszych objawach problemu

  3. Ja nie mam problemów ze snem, oczywiście przydałoby mi się więcej snu, gdyż moje dzieci już o świcie mnie budzą.;-) A jak wiadomo, sen jest najlepszym lekarstwem na wszystko;-)

  4. Ojej, jak dobrze, że jeszcze nie mam problemów z bezsennością. Zasnęłabym wszędzie, w każdych okolicznościach :))

    1. Zazdroszczę ja ostatnio mimo zmęczenia mam problemy. Wiem, że niebawem się skończą ale póki co to irytuje

  5. Ja ogólnie nie mam problemów ze snem, chyba, że ze stresu 😀 Wtedy palę olejki eteryczne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *