Leki i schorzenia | Zaburzenia snu

Melatonina – na problemy ze snem

07/02/2018

  Melatonina jest związkiem organicznym, pochodną tryptofanu odpowiedzialną za regulacje rytmu dobowego. Wpływa na sen i czuwanie. Wytwarzanie melaniny jest hamowane przez światło. Ekspozycja na światło w porze snu, zmniejsza syntezę oraz uwalnianie melatoniny, a tym samym powoduje u nas problem z zaśnięciem. 

 

 

  Zły sen źle działa na nasze samopoczucie. Jesteśmy nerwowi, podminowani, mamy kiepski nastrój. Ponadto czujemy się zmęczeni. Zmniejsza to naszą efektywność. Wpływa niekorzystnie na koncentrację i skupienie uwagi.

  Melatonina zwana także naturalnym hormonem snu , wpływa na regulację naszego zegara biologicznego. Wahania jej stężenia we krwi powodują u nas zaburzenia w rytmie dobowym.

  W dzień produkcja melatoniny zostaje zatrzymana, a jej wydzielanie zwiększa się kiedy nastaje noc.

  Problemy ze snem i zasypianiem są obecnie coraz częstsze. Dotyczą osób w różnym wieku. Jakość snu znacznie pogarsza się jednak już po 40-tym roku życia.

 

 

  Wskazania do stosowania produktów z melatoniną:

-zaburzenia snu
-trudności z zaśnięciem
-częste budzenie się w nocy
-zaburzenia rytmu dobowego snu i czuwania u osób wykonujących pracę w systemach zmianowych – dzień, noc
-zaburzenia rytmu dobowego snu i czuwania u osób u niewidomych
-zaburzenia snu związane ze zmianą stref czasowych
-w przypadku obniżonej jakości snu

 

  Produkty z melatoniną nie mogą być stosowane w przypadku:

-chorób wątroby
-chorób autoimmunlogicznych
-u dzieci
-w zaburzeniach wątroby, nerek
-w okresie ciąży i karmienia piersią
-po spożyciu alkoholu

 

  Możliwe działania niepożądane:

-niepokój, nerwowość, bóle głowy, migrena
-bóle brzucha, wzdęcia, zaparcia, suchość w ustach
-pokrzywka, rumień, świąd skóry, suchość skóry

 

  Jak stosuję się melatoninę:

-w przypadku zaburzeń rytmu dobowego snu i czuwania – zwykle 1-5 mg raz na dobę na około godzinę przed snem
-w przypadku zaburzeń rytmu dobowego snu i czuwania u niewidomych – zwykle 0,5-5 mg raz na dobę na około godzinę przed snem
-w przypadku zmiany stref czasowych – 2-3 mg raz na dobę, począwszy od pierwszego dnia podróży, a skończywszy około 2-3-go dnia po powrocie

 

  Jeśli więc borykamy się z problemem bezsenności, zaburzeniami snu lepiej najpierw sięgnąć po produkty bardziej naturalne dla naszego organizmu. Które mogą pozwolić nam uregulować problemy z rytmem dobowym. Na pewno będą dla nas bardziej korzystne niż typowe leki nasenne, które mogą powodować uzależnienie,  rozwój tolerancji co prowadzi do zażywania coraz to większych dawek, a nawet do przedawkowania. 

 

 

 

 

 

 

 

*Post zawiera treści edukacyjne i nie stanowi reklamy leków

  1. Bardzo ciekawe, nie sądziłam, że na zaburzenia snu aż taki wpływ ma związek organiczny. Myślałam, że raczej czynniki zewnętrze, np. stres. Będę pamiętać o tym przy długich lotach.

  2. Z tego co wiem, z wiekiem zanikają receptory odpowiedzialne za wchłanianie melatoniny, więc mało nam ona pomorze przyjmowana w tabletkach.

    1. Dlatego własnie poleca się uzupełnianie melatoniny . Należałoby też reagować przy pierwszych objawach problemu

  3. Ja nie mam problemów ze snem, oczywiście przydałoby mi się więcej snu, gdyż moje dzieci już o świcie mnie budzą.;-) A jak wiadomo, sen jest najlepszym lekarstwem na wszystko;-)

  4. Ojej, jak dobrze, że jeszcze nie mam problemów z bezsennością. Zasnęłabym wszędzie, w każdych okolicznościach :))

    1. Zazdroszczę ja ostatnio mimo zmęczenia mam problemy. Wiem, że niebawem się skończą ale póki co to irytuje

  5. Ja ogólnie nie mam problemów ze snem, chyba, że ze stresu 😀 Wtedy palę olejki eteryczne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Kontynuując korzystanie ze strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

Ta strona wykorzystuje pliki cookie - małe pliki tekstowe, które umieszczane są na Twoim komputerze, aby pomóc witrynie poprawić komfort użytkowania. Zasadniczo pliki cookie są używane w celu zachowania preferencji użytkownika, przechowywania informacji o takich rzeczach, jak koszyki na zakupy oraz dostarczania zanonimizowanych danych śledzenia do aplikacji innych firm, takich jak Google Analytics. Pliki cookie znacznie ułatwiają przeglądanie stron. Możesz jednak lepiej wyłączyć pliki cookie na tej stronie i na innych. Najskuteczniejszym sposobem na to jest wyłączenie plików cookie w przeglądarce. Sugerujemy skonsultowanie się z sekcją Pomocy przeglądarki lub przejrzenie strony o ciasteczkach, która zawiera wskazówki dla wszystkich nowoczesnych przeglądarek. Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij