Cukrzyca | Leki i schorzenia | Odchudzanie | Witaminy

Chrom – czynnik tolerancji glukozy w organizmie

05/04/2018

  Chrom to pierwiastek chemiczny, należący do grupy metali. Został odkryty w 1797 roku. Chrom na różnych stopniach utlenienia posiada liczne barwy. Wykazuje wiele właściwości biologicznych na organizm. Znalazł też liczne zastosowanie. 

 

  Chrom bierze udział w licznych procesach zachodzących w naszym organizmie. Jest obecny w wielu enzymach. Jedną z najważniejszych jego funkcji jest pobudzenie trzustki do produkcji insuliny i uczestniczenie w przemianie białek oraz węglowodanów.

 

  Funkcje chromu w organizmie:

 

• obniża poziom cholesterolu i frakcji LDL zaś zwiększa ilość frakcji HDL

• zmniejsza ryzyko miażdżycy, chorób serca, choroby niedokrwiennej, zawału

• zapobiega osteoporozie u kobiet, zmniejsza wydalanie wapnia z moczem

• jest pomocny w leczeniu depresji

• działa ochronnie na naczynia krwionośne oraz tkanki

• zwiększa transport glukozy i aminokwasów do komórek mięśniowych

• bierze udział w metabolizmie glukozy, wchodzi w skład czynnika tolerancji glukozy. Zmniejsza zapotrzebowanie na insulinę. Ułatwia przenikanie glukozy z krwi do komórek. Chroni przed cukrzycą typu 2

• wspomaga proces odchudzania przez regulacje poziomu cukru we krwi. Dzięki temu zmniejsza napady wilczego głodu, hamuje apetyt na słodycze, zmniejsza apetyt. Należy jednak pamiętać, że nie zawsze chęć na słodkie jest wynikiem zaburzeń ilości chromu w organizmie

 

  Pamiętać należy, że samodzielne przyjmowanie chromu może się przyczynić do jego nadmiaru w organizmie. Objawiać się to może zaburzeniami w produkcji insuliny, zaburzeniami wchłaniania żelaza oraz cynku.

 

  Podczas przyjmowania chromu może dojść do wystąpienia działań niepożądanych wśród których znajdziemy:

-ból głowy
-nudności
-wymioty
-biegunki
-bezsenność
-rozdrażnienie
-nieregularne bicia serca
-alergie

    Zwrócić należy uwagę na fakt, że nadmiar chromu jest zdecydowanie gorszy dla organizmu niż jego niedobór. A utrzymujący się przez długi czas nadmiar, może prowadzić nawet do rozwoju nowotworów.

 

  Intereakcje chromu:

-witamina C
-leki przeciwzapalne
-insulina i inne leki stosowane w cukrzycy

 

  Skutki niedoboru chromu w organizmie:

-bóle głowy
-drażliwość
-niepokój
-zmęczenie
-wzrost poziomu cholesterolu we krwi
-wzrost cukru we krwi

 

  Główne źródła chromu:

-kakao
-szpinak
-pieczywo pełnoziarniste, kasze, płatki
-ryby
-jaja
-drożdże
-orzechy
-brokuły
-karczochy
-wołowina

 

  Chrom najlepiej jest uzupełniać przez zbilansowaną i racjonalną dietę.

 

  Dzienne zapotrzebowanie na chrom:

-kobiety w wieku 18 – 50 rż – 25 mcg
-mężczyźni w wieku 18 – 50 rż – 30 mcg

 

  1. Widzę zmiany na blogu, pięknie 🙂 O chromie chyba pierwszy raz coś czytam. Nie wiedziałam, że jest pomocny w leczeniu depresji…

  2. Ja bardzo czesto jem szpinak. Najbardziej zainteresowalas mnie tym ze duzy apetyt na slodycze to moze byc pierwszym obkawem braku chromu. Ja kovham slodycze juz od kilkunadtu lat.

    1. Ja również 😀 i muszę powiedzieć że biorąc chrom najłatwiej mi ograniczyć słodkie 🙂

  3. Hm… Nie ma się czym chwalić ale pierwszy raz słyszę w ogóle o tym składniku.

  4. Nawet nie wiedziałam, że aż w tylu produktach które spożywam tak naprawdę każdego dnia, jest ten pierwiastek.. Taka ciekawostka u Ciebie..:)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Kontynuując korzystanie ze strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

Ta strona wykorzystuje pliki cookie - małe pliki tekstowe, które umieszczane są na Twoim komputerze, aby pomóc witrynie poprawić komfort użytkowania. Zasadniczo pliki cookie są używane w celu zachowania preferencji użytkownika, przechowywania informacji o takich rzeczach, jak koszyki na zakupy oraz dostarczania zanonimizowanych danych śledzenia do aplikacji innych firm, takich jak Google Analytics. Pliki cookie znacznie ułatwiają przeglądanie stron. Możesz jednak lepiej wyłączyć pliki cookie na tej stronie i na innych. Najskuteczniejszym sposobem na to jest wyłączenie plików cookie w przeglądarce. Sugerujemy skonsultowanie się z sekcją Pomocy przeglądarki lub przejrzenie strony o ciasteczkach, która zawiera wskazówki dla wszystkich nowoczesnych przeglądarek. Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij